ناکامی های فوتبال
نوشته شده توسط : حسین نقنه

 

به گزارش ايرنا ،‌ حتي برگزاري نخستين دوره جام جهاني در قاره فقير آفريقا نيز نتوانست كام فوتبال دوستان را شيرين كند.

هر چند كه آفريقايي ها اين دوره جام جهاني را افتخاري براي خود مي دانند، اما كيفيت بازي ها به اعتقاد كارشناسان بسيار پايين بود و هواداراني كه با فراز و فرود تيم هايشان خوشحال و نااميد مي شدند ، اين بار با نتايج بسيار دور از انتظاري روبرو شدند.

پيش از شروع جام جهاني، حمله مسلحانه به اتوبوس حامل بازيكنان تيم ملي فوتبال توگو ضربه ديگري به بدنه فوتبال زد. در اين حادثه سه نفر جان باختند و تيم توگو كه قرار بود در مسابقات جام ملت ها آفريقا در آنگولا بازي كند، به ناچار از شركت در اين بازي ها انصراف داد و به خانه بازگشت.

موفقيت آفريقاي جنوبي

برگزاري جام جهاني براي كشور آفريقاي جنوبي از نظر تأمين امنيت و فضاي خارق العاده اي كه به وجود آورد با آن همه تماشاگر مشتاقي كه در ورزشگاه ها جمع كرد، موفقيت بزرگي است، گرچه مسابقات جذاب و بياد ماندني زيادي برگزار نشد.

ووووزلا ، معضل جام جهاني

در طول برگزاري جام جهاني 2010 پديده جديدي به نام ووووزلا در دنياي ورزش نمايان شد و مردم آفريقاي جنوبي با صداي كر كننده اين شيپورها جام جهاني و ورود بسياري از سوپر استارها به اين كشور را جشن گرفتند.

تمامي بازي ها هم با زير صدايي از اين شيپورها برگزار شد، به طوريكه صداي بسياري از بازيكنان و مربيان را درآورد و برخي هم اشتباهات و باخت هاي خود را بر گردن صداي آزار دهنده ووووزلاها انداختند.

اسپانيا براي اولين بار قهرمان شد

در فينال بازي هاي جام جهاني 2010 تيم اسپانيا به لطف گل «آندرس اينيستا» آن هم چهار دقيقه قبل از پايان وقت اضافي و در ميان موجي از اخطاري ها و يك اخراجي، با نتيجه يك بر صفر تيم هلند را شكست داد و قهرمان شد.در اين بازي داور 13 كارت زرد نشان داد و «جاني هيتينگا» از تيم هلند اخراج شد.در نهايت تيم اسپانيا براي اولين بار قهرمان جام جهاني شد و بعد از آلمان غربي و فرانسه سومين تيمي نام گرفت كه در يك دوره هم قهرمان اروپا و هم قهرمان جهان شده است.تيم اسپانيا قبل از جام جهاني 2010 توانسته بود قهرماني در يورو 2008 را هم به دست بياورد.

در مجموع گل نزدن، هواي سرد در اولين جام جهاني زمستاني بعد از 32 سال، پروازهاي غير قابل پيش بيني توپ جابولاني، تساوي تيم ها در دور اول و تعداد كم تماشاگران دست به دست هم دادند تا جام جهاني 2010 بي روحي برگزار شود.

اتفاقات فوق فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) را بر آن داشته است تا از هم اكنون براي بهبود شرايط در جام جهاني 2014 برزيل تلاش كند.

ستاره هاي بي فروغ جام جهاني

در جام جهاني آفريقاي جنوبي بازيكنان سرشناس و پر آوازه نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند. شايد برخي از آنها مانند مسي ، كاكا ، فرناندو تورس و وين روني بعد از فصل طولاني و سخت مسابقات اروپايي به قدري خسته بودند كه حتي نتوانستند گل بزنند و بازيكناني چون ديديه دروگبا و كريستيانو رونالدو هر كدام فقط يك گل زدند.

ناكامي مدعيان

تيم ايتاليا مدافع عنوان قهرماني در دور نخست كنار رفت، در حالي كه فرانسه نايب قهرمان دوره گذشته درگير مسائلي چون اخراج نيكولاس آنلكا و سپس اعتصاب بازيكنانش شد و همانند ايتاليا بدون بردن حتي يك مسابقه با جام جهاني خداحافظي كرد.

بعد از آن تيم فرانسه چنان از رفتار اعضاي تيمش شوكه شد كه يك تيم را مأمور تحقيق از بازيكنان كرد كه در نهايت به محروميت تعدادي از آنها و اخراج ريموند دومنك سرمربي منفورشان انجاميد.

آنلكا 18 ماه محروم شد كه به معني پايان دوران حضورش در تيم ملي فرانسه است و «لوران بلان» سرمربي جديد فرانسه هم تمامي 23 بازيكن جام جهاني را براي اولين مسابقه خود محروم كرد.

تيم هاي آفريقايي هم عملكرد مأيوس كننده اي داشتند به طوريكه پنج تيم از شش تيم آفريقايي كه در جام جهاني حضور يافته بودند از جمله آفريقاي جنوبي ميزبان، در مرحله گروهي حذف شدند. آفريقاي جنوبي اولين ميزباني است كه نتوانست به دور حذفي برسد.

جام جهاني 2010 نااميد كننده بود، اما بر خلاف آنچه غرب پيش بيني مي كرد به خصوص بعد از حمله به تيم توگو و با توجه به آمار بالاي جرم و جنايت در آفريقاي جنوبي، هيچ جرمي اتفاق نيفتاد كه قابل تقدير است.

داوري هاي جام جهاني 2010

جنجال ها و اشتباهاتي كه در داوري مسابقات فوتبال به وجود آمد و باعث حذف تيم هاي مكزيك و انگليس از دور رقابت هاي جام جهاني شد، بحث استفاده از فن آوري 'گل - لاين' را دوباره به راه انداخت.

در اروپا نيز اتحاديه فوتبال اين قاره يوفا استفاده از پنج داور را كه تا قبل از اين به صورت آزمايشي در برخي از رقابت ها وجود داشت، در مسابقات ليگ قهرمانان تصويب كرد.

رسوايي تباني در رأس فيفا

تلخي هاي فوتبال در سال 2010 با اخراج دو عضو كميته اجرايي فيفا قبل از انتخاب ميزبان هاي جام هاي جهاني 2018 و 2022 به اوج خود رسيد.اين افراد متهم هستند كه در ازاي رأي خود پيشنهاد رشوه داده اند.

در ادامه تصميم جنجالي فيفا براي انتخاب قطر به عنوان ميزبان جام جهاني 2022 با تمام نگراني هايي كه از گرماي طاقت فرساي اين كشور در فصل تابستان وجود داشت، به نقل محافل فوتبالي دنيا تبديل شد.

فيفا تصميم گرفت ميزبان هاي دو جام جهاني 2018 و 2022 را به طور همزمان انتخاب كند، اما همين موضوع به بزرگترين رسوايي اين فدراسيون از زمان تأسيس يعني 106 سال پيش تاكنون تبديل شد.

بعد از انتشار گزارش روزنامه ساندي تايمز در مورد پيشنهاد رشوه دو عضو كميته اجرايي فيفا در ازاي فروش رأي خود، اين فدراسيون مجبور شد تحقيقاتي را آغاز كند كه در نهايت به محروميت اين دو عضو و جريمه شش مسوول ديگر انجاميد.

انتشار خبرهايي از فساد و تباني در بين اعضاي كميته اجرايي فيفا تا وقتي كه روسيه به عنوان ميزبان جام جهاني 2018 و از آن عجيب تر قطر به عنوان ميزبان جام جهاني 2022 انتخاب شد، ادامه يافت.

سپ بلاتر رييس فيفا از زماني كه تكليف ميزبان ها روشن شد با بيان اينكه جام جهاني بايد به مناطق جديد مثل شرق اروپا و خاورميانه برود، شديدا شروع به دفاع از آنها كرده و ميزباني جام جهاني را هديه اي از سوي فيفا براي توسعه فوتبال در سراسر دنيا خوانده است.

قهرماني مصر در قاره سياه

مصر كشور اهرام ثلاثه در فينال جام ملت هاي آفريقا تيم غنا را 1 بر 0 شكست داد و قهرمان شد. اين هفتمين قهرماني مصر و سومين برد پياپي آنها در جام ملت هاي آفريقا بود.

شادي ها و قهرماني ها

اينترميلان هم براي اولين بار از سال 1965 تاكنون به قهرماني در اروپا رسيد كه از جمله افتخارات سال 2010 است. ليونل مسي نيز گرچه نتوانست كمك زيادي به تيم ملي كشورش يعني آرژانتين در جام جهاني بكند، اما همچنان به بازي هاي درخشان خود در بارسلونا ادامه داد.با وجود اين برخي از باشگاه ها هم به دليل مديريت ضعيف مالي خود نتوانستند از پس بدهي هاي خود بر بيايند و دچار بحران شدند.

ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا

باز هم بيشتر توجه دنيا مثل هميشه به مسابقات ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا (چمپيونزليگ) جلب شد كه با قهرماني تيم تحت رهبري خوزه مورينيو به پايان رسيد.

مورينيو با رساندن اينترميلان به قهرماني اين رقابت ها نام خود را به عنوان سومين فردي كه توانسته با دو تيم مختلف قهرمان شود، در تاريخ ثبت كرد.

اينترميلان در فينال چمپيونزليگ موفق شد بايرن مونيخ را در ورزشگاه سنتياگوبرنابئو شهر مادريد با نتيجه 2 بر صفر شكست داده و جام قهرماني را بالاي سر ببرد.

اين اولين قهرماني بين المللي اينترميلان بعد از 45 سال بود كه پس از قهرماني اين تيم در مسابقات جام حذفي و همچنين ليگ سري آ ايتاليا به دست آمد. بعد از اين موفقيت ها مورينيو به رئال مادريد پيوست.

اينترميلان بعد از رفتن مورينيو نيز توانست با مربيگري رافائل بنيتس كلكسيون افتخارات خود را كامل كرده و فاتح مسابقات جام باشگاه هاي جهان شود. اين پنجمين قهرماني آنها در سال جاري بود.

قهرمانان ليگ هاي مطرح اروپا

اگر چه مسي جام جهاني خوبي نداشت، اما توانست بارسلونا را دوباره قهرمان اسپانيا كند. اتلتيكو مادريد ديگر تيم اسپانيايي بود كه فولام را در فينال ليگ اروپا شكست داد و قهرمان شد.

تيم هاي چلسي و بايرن مونيخ نيز هر كدام دو قهرماني در انگليس و آلمان به دست آوردند و عناوين نخست جام حذفي و مسابقات ليگ كشورهايشان را به خود اختصاص دادند.

مكزيك قهرمان كونكاكاف

تيم ملي فوتبال مكزيك كه در جام جهاني همچون دوره هاي گذشته نتوانست از مرحله يك چهارم نهايي بالاتر برود، در رقابت هاي كونكاكاف عملكردي خيره كننده از خود بر جاي گذاشت و در ديدار نهايي با برتري 5 بر 0 برابر آمريكا رقيب ديرينه اش به عنوان قهرماني دست يافت.

سئونگنام كره جنوبي قهرمان باشگاه هاي آسيا

همچون سال هاي گذشته تيمي از كره جنوبي عنوان قهرماني ليگ قهرمانان باشگاه هاي آسيا را از آن خود كرد.

تيم فوتبال سئونگنام كره جنوبي موفق شد در فينال با نتيجه 3 بر 1 ذوب آهن ايران را شكست داده و قهرمان شود. اين تيم در جام باشگاه هاي جهان نيز به عنوان چهارمي رسيد.




:: موضوعات مرتبط: +متفرقه , +جالب , ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 9 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: